Vanaf 1 juni 2024 wijziging in overgangsregeling bij UBO-verplichting
Sinds 27 maart 2022 moeten je gegevens ingeschreven zijn in het UBO-register bij de Kamer van Koophandel (KvK). Onder meer notarissen, accountants en belastingadviseurs die met jou een nieuwe zakelijke relatie aangaan, moeten dit controleren.
Door een uitspraak van de Europese rechter van 22 november 2022 hebben zij echter tijdelijk geen toegang meer tot die UBO-gegevens. Daarom is er een tijdelijke overgangsregeling getroffen, zodat zij toch aan hun verificatieverplichting kunnen voldoen.
Vanaf 1 juni 2024 wijzigt deze overgangsregeling. Gaan zij vóór die datum een nieuwe zakelijke relatie met je aan, dan kunnen zij via een bevestigingsmail van de KvK verifiëren of jouw gegevens zijn geregistreerd in het UBO-register.
Vanaf 1 juni 2024 moeten zij daarvoor bij jou een gewaarmerkt uittreksel uit het UBO-register opvragen. je kunt dit uittreksel opvragen bij de KvK.
Tip: Deze gewijzigde overgangsregeling is ook weer tijdelijk, totdat notarissen, accountants, belastingadviseurs – en andere organisaties die verplicht zijn om de UBO-registratie te verifiëren – zelf weer rechtstreeks toegang krijgen tot de UBO-gegevens bij de KvK.
Deel |
Wil je op de hoogte blijven? |
|