Sanne: “Kleinschaligheid met de kennis van een groot kantoor”
Sanne begon 4 jaar geleden bij ONS als assistent accountant. Inmiddels werkt ze als senior assistent accountant aan verschillende administraties en jaarrekeningen. Ook bespreekt ze jaarrekeningen met klanten. Sanne vindt het vooral leuk om te kijken hoe het administratieve proces verbeterd kan worden.
Sanne heeft destijds bewust voor ONS gekozen: “Kleinschaligheid met de kennis van een groot kantoor. Er heerst een fijne en informele sfeer waarbij we veel samenwerken om zo het juiste einderesultaat te krijgen. Daarnaast is er totaal geen hiërarchie zoals die bij andere kantoren vaak wel zichtbaar is. Er bestaan natuurlijk wel functies, maar het voelt alsof iedereen gelijk is aan elkaar. Je hebt de vrijheid om je eigen werk te plannen. En je kunt bij iedereen terecht”.
Hoe is het om bij ONS te werken? Wat vind je leuk aan je werk? Onze collega Sanne neemt je graag mee in haar carrière bij ONS.
Hoe ben je bij ONS terecht gekomen?
Sanne: “In het laatste jaar van de bachelor opleiding Accountancy aan de HAN heb ik een afstudeeropdracht gedaan bij een klant van ONS. Na het afstuderen ben ik bij ONS begonnen als Assistent Accountant. Tijdens het eerste jaar ben ik gelijk begonnen met de postbachelor opleiding Accountancy MKB om zo mijn AA titel te kunnen behalen. Inmiddels heb ik de theoretisch opleiding voldoende afgerond en ben ik begonnen aan de 3-jarige praktijkstage bij de NBA. Bij ONS ben ik in de tussentijd gepromoveerd tot senior assistent accountant.”
Wat zijn je werkzaamheden? Waar ben je goed in?
Sanne: “Ik hou me bezig met veel verschillende administraties en maak ook verschillende jaarrekeningen. Mijn werkzaamheden zijn heel divers, van het boeken van administratie tot het uitwerken en bespreken van de jaarrekening. Daarbij vind ik het vooral leuk om te kijken hoe het administratieve proces verbeterd kan worden bij klanten. Om de administratieve last te verlagen of om beter inzicht te krijgen in de cijfers. Deze vragen kunnen voortkomen uit de bespreking van de jaarrekening, maar vaak komt dit ook voort uit de vraag van een klant. Doordat ik het automatiseren leuk vind, krijg ik daar ook veel vragen over van anderen.”
Waarvoor moeten klanten bij jou zijn?
Sanne: “Eigenlijk voor al hun vragen rondom de financiën. Waar ik klanten kan helpen, doe ik dat het liefst zo snel mogelijk. Als ik het antwoord zelf niet weet, dan vraag ik het vaak aan collega’s. Zo komt de klant bij de juiste collega of kan ik uiteindelijk ook antwoord geven aan de klant.”
Wat vind je leuk aan je werk?
Sanne: “De afwisseling tussen verschillende werkzaamheden en klanten. Maar ook de ‘chaos’ van de dag: dat wat je bedacht hebt om te gaan doen, is aan het einde van de dag niet altijd gebeurd. Er komen vaak onverwachts vragen of opdrachten die dan voorrang hebben. Zo wordt het nooit saai! Ik vind het vooral mooi als ik klanten kan helpen met hun problemen. Zodat de klant daarna weer verder kan en blij is dat het opgelost is. Dit kunnen kleine problemen zijn, maar soms zijn deze ook iets groter en dan is het alleen maar mooier.”
Waarom werk je bij ONS? Waarom heb je voor ONS gekozen?
Sanne: “Na mijn stage bij een Big Four kantoor wist ik dat ik daar niet naar opzoek was, daarom ben ik opzoek gegaan naar een kleiner kantoor. Echter wilde ik niet een te klein kantoor waar dan beperkte kennis aanwezig zou zijn. Hierdoor kwam ik bij ONS terecht: een kantoor van enige omvang maar niet te groot, met daarin alle kennis en functies die een accountantskantoor volgens mij zou moeten hebben.”
Hoe ervaar je het contact en de samenwerking met klanten en collega’s?
Sanne: “Er zijn klanten waar ik wekelijks contact mee heb, maar de meeste klanten spreek ik één keer per kwartaal of één keer per jaar. Deze samenwerking is heel prettig en met de meeste klanten informeel. De klanten die ik wekelijks spreek voelen meer als een collega dan als een klant. Bij ONS merk ik geen onderscheid tussen collega’s en leidinggevenden: je kan bij iedereen terecht met vragen. We helpen elkaar allemaal. Er heerst een fijne en informele sfeer waarbij we veel samenwerken om zo het juiste einderesultaat te krijgen.”
Wat waardeer je aan ONS als werkgever?
Sanne: “Je hebt de vrijheid om je eigen werk te plannen. Er is natuurlijk wel een algehele planning die een richtlijn geeft voor de werkzaamheden van die maand, maar vervolgens heb je zelf de vrijheid om de week in te plannen. Verder vind ik het fijn dat er geen zware hiërarchie heerst maar dat je gewoon bij iedereen terecht kan met je vragen. Verder mogen we de leuke uitjes en BBQ’s niet vergeten!”
Hoe is de begeleiding bij ONS?
Sanne: “Top! Wanneer je vragen hebt kan je bij iedereen terecht en waar nodig wordt je doorverwezen naar de juiste persoon. Er wordt altijd de tijd genomen voor uitleg of begeleiding.”
Zou je sollicitanten aanraden om bij ons te komen werken? Waarom wel/niet?
Sanne: “Zeker! ONS is groot genoeg om alle kennis en faciliteiten in huis te hebben, maar is geen groot kantoor waar je een nummer bent. Iedereen kent elkaar hier en dat maakt het leuker dan op een groot kantoor.”
Als je een dag mocht ruilen, in welke functie zou je dan graag een dag willen rondlopen? En waarom?
Sanne: “Misschien met de fiscale afdeling, omdat ik daar dan het minste van gezien heb en ik het interessant vind wat andere de hele dag doen. Eigenlijk weet ik dat wel van iedereen, alleen van de aangiftepraktijk dan denk ik het minst.”
Stel, jij mag beslissen: wat zou je veranderen bij ONS? Wat zou je absoluut niet veranderen?
Sanne: “Goede vraag…. Als ik denk dat iets veranderd moet worden, zou ik dat gewoon bespreken met collega’s. Ook wordt hier naar gevraagd met de beoordelingsgesprekken, dus dat is altijd bespreekbaar. En de leuke uitjes mogen zeker blijven.”
Deel |
Werken bij ONS
Wil je op de hoogte blijven? |
|